Siła dokręcania osprzętu do felg w Nm
Najczęściej zadawane pytania:
Jaką siłą dokręcać śruby do felg ?
Czy można dokręcać śruby kluczem udarowym ?
Jaką siłą dokręcać nakrętki do felg ?
Czy można dokręcać nakrętki kluczem udarowym ?
Z czystym sumieniem, na bazie doświadczenia podaję kwintesencję, sugerując następujące zunifikowane wartości siły dokręcania dla danych wymiarów:
Śruby do felg | Samochody osobowe:
M12x1.25 | 90-110 Nm
M12x1.5 | 110-130 Nm
M14x1.25 | 110-120 Nm
M14x1.5 | 120-130 Nm
Śruby do felg | Samochody dostawcze lekkie:
M12x1.25 | 100-120 Nm
M12x1.5 | 120-130 Nm
M14x1.5 | 130-150 Nm
M16x1.5 | 150-210 Nm
Nakrętki do felg | Samochody osobowe:
M12x1.25 | 100-110 Nm
M12x1.5 | 110-120 Nm
M14x1.5 | 120-130 Nm
W celu uzyskania powyżej wskazanych wartości przy dokręcaniu, niezbędnym jest użycie klucza dynamometrycznego z nastawioną odpowiednio siłą dla danego osprzętu, wymiaru i rodzaju pojazdu.
*Ważna uwaga osprzęt mocujący dokręcamy kluczem dynamometrycznym. Nie używamy go na koniec pracy po ówczesnym dokręceniu osprzętu kluczem udarowym, bo w takim wypadku dokręciliśmy osprzęt siłą użytego klucza udarowego, a użycie na koniec klucza dynamometrycznego informuję Nas tylko o tym, że osprzęt nie jest dokręcony poniżej wartości zadanych na kluczu dynamometrycznym. A nie o to w tej czynności chodzi.
Czyli jeszcze raz, osprzęt mocujący dokręcamy kluczem dynamometrycznym, zastosowanie go po ówczesnym dokręceniu osprzętu kluczem udarowym, to nic innego jak markowanie czynności, nie zaś prawidłowe wykonanie tej czynności. Ot taki szczegół.
A dlaczego ? A dlatego, że powszechnie stosowane klucze udarowe, czy to pneumatyczne, czy elektryczne nie mają precyzyjnie ustawianej siły dokręcania.
Klucze udarowe pneumatyczne działają w zakresie wskazanej przez producenta danego klucza siły, ustawionej odpowiednio dla danego biegu, z racji zasilenia klucza powietrzem, siła jego pracy uzależniona jest od ciśnienia roboczego w instalacji. A to w rzeczywistości sprawia, że mniej więcej mamy ustawione, i mniej więcej wiemy jak robimy, ale o precyzji w tym wypadku, bez użycia dodatkowych gadżetów nie ma mowy.
Klucze udarowe elektryczne tak samo jak klucze pneumatyczne działają w zakresie wskazanej przez producenta danego klucza siły, ustawionej odpowiednio dla danego biegu. W małych kluczach udarowych tzw. zakrętarkach udarowych może to być siła odpowiednia dla danych biegów, według specyfikacji technicznej klucza, dla przykładu: I bieg - 90 Nm | II bieg - 150 Nm | III bieg - 210 Nm. Co oznacza, że nadal nie jest idealnie w punkt, ale bliżej prawdy, niż jeżeli przy kluczach udarowych pneumatycznych, gdzie wyznacznikiem osiąganej przez klucz siły jest między innymi czynnikami ciśnienie robocze powietrza w instalacji.
Adekwatnie w większych kluczach udarowych elektrycznych, siła na poszczególnych biegach jest adekwatnie do wielkości klucza wyższa, wszystko w zależności od rodzaju klucza, i deklaracji producenta. Zatem de facto większe klucze udarowe osiągające wartości od 200 Nm wzwyż nie powinny być w ogóle stosowane do dokręcania osprzętu mocującego koła w samochodach osobowych.
**Ważna uwaga będąc przy temacie kluczy udarowych, i powszechnego stosowania ich jako podstawowego narzędzia do montażu / demontażu osprzętu mocującego kilka gorzkich słów prawdy.
Klucze udarowe działają na zasadzie dobicia i powrotu, a zasada ta, mimo że sam klucz robi dzięki niej tzw. "robotę" wyręczając nas w codziennej pracy to ma niekorzystny wpływ na osprzęt mocujący, powodując:
Przy osprzęcie z monolitycznymi sześciokątami, uszkadzanie powłoki ochronnej, zabezpieczającej osprzęt przed korozją. Głównie przez charakter pracy udaru dzialający na zasadzie dobicia / powrotu cierpią krawędzie sześciokąta śrub / nakrętek, gdzie na tych krawędziach skupiają się owe uderzenia, powodujące micropęknięcia, uszczerbki, reasumując mechaniczne uszkodzenia powłok ochronnych, które w konsekwencji, z innymi czynnikami współtowarzyszącymi stają się zarzewiem procesu korodowania osprzętu.
Przy osprzęcie składającym się z elementów, gdzie korpus śruby / nakrętki jest stalowy, a sam sześciokąt pokryty jest blaszką z nierdzewki ( produkty OEM między innymi marek takich jak: Ford, Infinity, Jaguar, Jeep, Land Rover, Chrysler i wiele innych ) używanie kluczy udarowych, powoduje rozbijanie blaszki z nierdzewki osadzonej na sześciokącie, docelowo obruszenie jej na korpusie, w następstwie czego pomiędzy blaszką z nierdzewki, a samym korpusem osprzętu dostaję się wilgoć, która w połączeniu z warunkami środowiska pracy osprzętu takimi jak zmienne temperatury, sprawia, że blaszka z nierdzewki puchnie na sześciokącie do tego stopnia, że ten traci fabryczne parametry. Na spuchniętą na sześciokącie blaszkę z nierdzewki nie da się założyć fabrycznego rozmiaru klucza, a nabicie klucza na tak spuchniętą blaszkę z nierdzewki w celu demontażu osprzętu, kończy się zazwyczaj zerwaniem tej blaszki z korpusu śruby / nakrętki przy próbie wybicia śruby / nakrętki z nasadki.