instrukcja-montazu_20x35 Wskazówki do montażu zabezpieczeń produkcji Firma Królak

 

Poruszane wątki

 

Zabezpieczenia są akcesoriami dodatkowymi o określonej funkcji. Nie są to standardowe śruby / nakrętki mocujące z sześciokątem, w które standardowo wyposażony jest pojazd. W związku z tym, instrukcja montażu kół dołączona do danego auta, a w szczególności te, które pokazują, że stajemy na kluczu, i dociągamy osprzęt pod naciskiem ciężaru ciała :), mają się nijak do instrukcji montażu zabezpieczeń.

Zasadniczo, mimo iż, osprzęt mocujący, jak i zabezpieczający się wkręca / nakręca, to są to dwa różne produkty.

Zabezpieczenia aby służyły latami, wymagają od użytkowników odpowiedniego podejścia do ich montażu, i demontażu.

Decydując się na ich zakup, muszą Państwo przestrzegać Naszych zaleceń, które gwarantują długoletnie ich użytkowanie.

To jest na pozór takie proste, że nie myślimy w trakcie o szczegółach, a te mają znaczenie. Podchodząc do czynnosci rutynowo, jak do osprzętu mocującego, możemy stać się ofiarą zabezpieczenia. Zatem przede wszystkim czego nie robić, żeby nie popsuć. Nie oznacza to, że po pierwszym razie koniec, ale przy nieodpowiednim podejściu do zagadnienia, zepsujemy nawet kulkę od łożyska, więc przy każdej wykonywanej czynności po prostu myślimy, a dzięki temu korzystamy, nie tracąc czasu:

1. Do dokręcania śrub / nakrętek zabezpieczających nie używać kluczy udarowych ( pneumatycznych / elektrycznych ). Powszechnie stosowane klucze z funkcją udaru nie mają precyzyjnej regulacji siły, ustawione na maksymalne parametry pracy, ich wydajność jest nawet 10-cio krotnie wyższa, niż zalecane przez producentów osprzętu mocująco / zabezpieczającego wartości dokręcania.

klucz_udarowy_pneumatyczny_350x219_szkic_krolak    klucz_udarowy_elektryczny_350x219_szkic_krolak

Specyfika pracy kluczy udarowych opiera się na zasadzie dobicia, i powrotu, a zasada ta ma niekorzystny wpływ na nieregularne wzory kształtowe. Efektem czego, możemy doprowadzić do uszkodzenia wzoru zabezpieczenia.

Nie zalecamy używania kluczy udarowych zwłaszcza przy dokręcaniu zabezpieczeń, gdzie w momencie gdy śruba / nakrętka zaczyna stykać się z powierzchnią gniazda felgi, i zaczyna stawiać opór, jest to niemalże pewne, że wzór zostanie w jakimś stopniu naruszony, rozbity, bądź zerwany.

Przy odkręcaniu kluczem udarowym zjawisko to, ma mniejszy wpływ na ewentualne uszkodzenie kształtu zabezpieczenia, o ile śruby / nakrętki były dokręcone uprzednio odpowiednią siłą. Jeżeli natomiast były dokręcone za mocno, to za nim się poluzują, wzorek pod wpływem pracy dobicia / powrotu nasadki może ulec degradacji.

W związku z powyższym:

Odkręcać zabezpieczenia kluczem udarowymTAK ” można. ( *o ile nie były za mocno dokręcone )

Dokręcać zabezpieczenia kluczem udarowymNIE ” nie można.

Stosowanie kluczy udarowych, w większości przypadków jest przyczyną uszkodzenia osprzętu zabezpieczającego, jak i mocującego. Opisany błąd montażowy dotyczy zabezpieczeń wszystkich producentów.

Mimo, iż zestawy Naszej produkcji wybaczają błędy, wytrzymując dokręcanie, i odkręcanie tym sposobem, nie są one niezniszczalne, i finalnie wzór zabezpieczenia może się poddać = uszkodzić.

2. Do montażu nie używać również, kluczy łamanych z kątem rozwartym, potocznie zwanych „ fajkowych ”, czy to krótkich, które z racji swoich niewielkich gabarytów, znajdują się zazwyczaj na wyposażeniu aut fabrycznie, czy też teleskopowych, których urodzaj ofert, znajduję się na Naszym rynku.

klucz_fajkowy_350x219_szkic_krolak

Kluczem z kątem rozwartym nie jesteśmy w stanie prawidłowo, prostopadle, osiowo docisnąć reduktor kształtowy do łba śrub / nakrętek zabezpieczających, tak ażeby wykorzystać całą wysokość wzoru kształtowego zabezpieczenia. Nacisk z dłuższego końca klucza fajkowego ( rękojeści ) w trakcie dokręcania / odkręcania, przenosi poprzez kąt rozwarty na krótszą część klucza siły powodując, że działa ona na zasadzie dźwigni, która skutkuje odchyleniem reduktora kształtowego wraz ze wzorem kształtowym od łba śruby / nakrętki zabezpieczającej, co może doprowadzić do jego omsknięcia się, i finalnie uszkodzenia wzoru zabezpieczenia.

*Jeżeli produkt wykonany jest zgodnie ze sztuką, to przyczyną ewentualnych uszkodzeń, zazwyczaj okazuję się być, brak wiedzy osób go montujących.

 

 

Instrukcja prawidłowego montażu, czyli jak to się robi, i przy użyciu jakich narzędzi:

Śruby / nakrętki zabezpieczające należy wkręcać, i odkręcać ręcznie za pomocą kluczy z kątem prostym 90°, czyli kluczy składanych z elementów, bądź krzyżakowych.

krzyzakowy_felga_1_350x219_szkic_krolak    krzyzakowy_felga_2_350x219_szkic_krolak

Używając tego rodzaju kluczy, mamy wpływ na siły towarzyszące powstające w trakcie nacisku, które poprzez kąt prosty rozkładają się po kluczu równomiernie, umożliwiając Nam kontrolę nad procesem podczas montażu / demontażu.

Montując zabezpieczenia dociskaj reduktor / nasadkę / adapter prostopadle do łba śruby / nakrętki kodowanej, wykorzystując całą wysokość wzoru kształtowego.

Z racji iż, osprzęt do montażu felg dokręca się określonym przez producentów momentem obrotowym tzw. siłą mierzoną w Nm, profesjonalnym podejściem do zagadnienia jest używanie klucza dynamometrycznego, z ustawionym n/w momentem dokręcania dla poszczególnych rodzajów osprzętu:

arrow_15x20  Śruby zabezpieczające: maksymalny moment 130Nm, zalecany 120Nm

arrow_15x20  Nakrętki zabezpieczające: maksymalny moment 120Nm, zalecany 110Nm

 

dynamometryczny_montaz_zabezpieczen_1_350x219_szkic_krolak

 

I ot, to cała filozofia, trzeba tylko chcieć zrozumieć zasadę, i wdrożyć ją w trakcie procesu montażu / demontażu zabezpieczeń. Pośpiech nie wskazany.

Zastosowanie się do Naszych zaleceń pozwoli Państwu korzystać z produktu długimi latami.